mandag 6. februar 2012

Mamma og Pappas rom

I høst var tiden moden for at mamsen og papsen kunne flytte en etasje ned og ta i bruk hovedsoverommet i 1.etasje. Litt engstelig mamma i begynnelsen med tanke på brann og at alle småtrollene sov på loftet alene.....men "so far so good".
Soverommet var før gjesterom/roterom, så mor måtte finne frem malekosten og dra på Ikea....





Alltid kjekt med ekstra skapplass!  Høyglansskapene er kjøpt på ikea, det er også bildehyllen. På andre siden av rommet er det stor skyvedørsgarderobe, selvlaget av smartpanelplater.








Gardinene er kjøpt på ikea, den duse grønnfargen ble fin i sammen med gråfargen

Panelen på soverommet er malt i eggehvit (S0502y) unntatt i "sengegavelen", den er malt i en lys grå farge (S2502y), samme farge malte jeg også furugulvet i.




Hjemmesnikret stige, malt i samme gråfarge som bak sengen.
          Selvsagt Norgesglass, med "diamanter"!


                                                                      Sweet dreams!

søndag 5. februar 2012

Vårlig vegg

NIB sin februarutfordring er vårlig smartpanelvegg, her kommer mitt bidrag;




Bordet er laget av et gammelt melkespann med skiferhelle oppå. "Betongkoppen" fyllt med non stop i vårlige farger er gave fra svigermor, kjøpt i en Interflora butikk. Rundt tulipanvasen, med litt "pusekatter" i, har jeg bundet sammen litt bjørkeved. Ved siden av står to små telysestaker i fattigmannssølv, for å kominere natur og glam, nytt og gammelt.

Veggen er smartpanel malt i en egenkomponert vårlig grønnfarge. Trappegelenderet er selvkonstruert med inspirasjon fra det maritime liv, tykt tau og feste kjøpt på MEKK.


Ha en fortsatt snørik søndag!

lørdag 4. februar 2012

Mitt skip er lastet med....

Tenkte jeg skulle vise seilbåten vårt yngste småtroll har på rommet sitt. I utgangspunktet var veggen stengt igjen når vi flyttet inn, men vi lagde en åpning og lagde en koselig hule mellom taksperrene. "Båthulen" er mye brukt til lek og til overnatting.


"Seilduken" er sydd av tekstil kjøpt hos baronessa på Husnes storsenter, stjernelampe fra ikea.

Tekstilrester ble til gardin på det lille vinduet ved siden av.

Når hulen ikke lenger er i bruk, kan vi sette inn en dør og oppbevare ting og tang der.

Lørdagskos....

Så var lørdagspizzaen spist og alle er deilig slitne i kroppen etter en aktiv snødag. Husfreden senker seg, rødvinsglasset fylles og "prismekronene" blir tent, ahhhh, deilige lørdagskveld.

Telysprismekrone på kjøkkenet, kjøpt hos "oss to" på Fitjar.


I stuen, denne kjøpte jeg privat på finn.no

fredag 3. februar 2012

Norgesglass

Jeg er veldig glad i Norgesglass, de har en nostalgisk sjarm over seg og kan brukes til alt. Her er noen eksempler på hva jeg bruker de til.



Fra venstre; Med gamle sølvskjeer i, små rosinesker (kaffikaplser, pasta o.l), som lyslykt, med serviettringer i, og oppbevaring for lys.

torsdag 2. februar 2012

Vaskefatsbord

Det gamle vaskefatsbordet som har stått og støvet ned i loftsstuen har fått seg en ansiktsløftning. Det var blitt gult og trist i fargen, men med litt panelantikk-kvit fra jotun og fint lysfat oppå ble det riktig dekorativt i stuehjørnet.

FØR


ETTER

Som dere ser er jeg glad i å bruke norgesglass. Og i dag har jeg vært på den lokale bruktbutikken i bygda og kjøpt flere superbillige norgesglass. Så i morgen blir det innlegg NORGESGLASS og dets muligheter. Nå er det "tid for hjem" på kanal FEM, et av mine favorittprogrammer.

Før og etter skap

Jeg hadde et ledig hjørne i stuen som passer perfekt til et lite hjørneskap. Et innlegg på facebook... og vips så tikket det inn en melding fra en veninne som hadde et gammelt skap stående som jeg kunne få. Skapet var mørkbeiset og lakket, så da var det bare å finne frem sandpapiret, salmiakken, grunningen og malingen.


FØR

Siden skapet var så mørkt måtte jeg ha tre strøk med lady maling, i fargen egghvit (S0502Y), glansgrad 40. Om jeg hadde malt to strøk med grunning hadde det sikkert vært nok med to strøk maling.



ETTER




Skapet passer perfekt i hjørnet i stuen, veggfargen er også egghvit, glansgrad 10. Englevinger og interiørblad er på plass, så får vi se om kaffisettet i sølv blir pusset og kommer inni de andre hyllene?